Collectie-item

zonder titel

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

kan gedecoreerd, met fabrieksstempel glaz./dek.: bu.: zoutglazuur, bruin, transp., bu.: zoutglaz., bruin, glanz., transp. Kan, gedecoreerd, met fabrieksstempel van de Leach Pottery in St. Ives (Engeland). De kan heeft een zoutglazuur gekregen. Bernard Leach (1897-1979) is onmiskenbaar een van de meest productieve en invloedrijke Britse keramisten uit de 20e eeuw. Geboren in Hong Kong, brengt hij vanaf 1909 zijn jeugd door in Japan, waar hij zijn opleiding krijgt bij Shigekichi Urano. Met zijn bevriende keramist Shoji Hamada richt hij vervolgens in 1920 in St. Ives in Cornwall de Leach Pottery op. Leach en Hamada bedrijven hier decennia lang een keramiekpraktijk waarin traditionele oosterse technieken vermengd worden met westerse. Keramiek is voor hen een combinatie van kunst, filosofie, ambacht en design. Leach acht functionaliteit echter van groot belang en zijn zogenaamde "Sung Standard", een keramiekstijl gebaseerd op Koreaanse en Japanse boeren-keramiek, heeft niet veel op met de 'fine arts', waar puur esthetische principes prevaleren. Zijn vormen zijn vaak robuust, de glazuren hebben zachte aardse kleuren. Met graveernaald of penseel, als hij ze al gebruikt, laat hij zijn figuratieve en symbolische vogels, vissen, paarden, bronnen en bergen voor zich spreken. Echter, zijn vazen en kommen mogen in de grond weinig pretentieus zijn, ze zijn van een ongecompliceerde en aanstekelijke schoonheid, die met name in Amerika in de jaren vijftig en zestig grote navolging vindt. Leach wordt mentor van talrijke getalenteerde keramisten en publiceert een aantal belangrijke standaardwerken over keramiek, waaronder A Potter in Japan en A Potter's Book. Leach houdt zich naast de keramiek ook bezig met etsen en tekenen.