Collectie-item

Large Ceramics

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

sculptuur ('totem') van dertien gestapelde keramische vormen, om en om gele kaasvormige schijven en witte cilinders met zwarte gestreepte patronen, behalve de bovenste cilinder die geheel wit is. De vormen zijn gestapeld over een schroefdraad die over de hele hoogte doorloopt en op een voetstuk van gelamineerd multiplex geplaatst. Een object van dertien gestapelde vormen, afwisselend opgebouwd uit een dikke gele schijf en een witte cilinder met zwart streeppatroon. De streeppatronen zijn diagonaal, soms verticaal, op de cilinders aangebracht, waardoor de 'totem' lijkt te dansen. De Italiaanse architect en designer Ettore Sottsass (1917) die deze meer dan twee meter hoge keramische 'totem' ontwierp, liet zich hierbij inspireren door de architectuur. De eerste versie van Odalisca maakte onderdeel uit van een tentoonstelling van meerdere totems die in 1967 in Milaan geëxposeerd werden onder de titel "Menhir, Ziggurat, Stupas, Hydrants and Gas Pumps". Sottsass, in de jaren zeventig en tachtig een belangrijk vertegenwoordiger van het Italiaanse postmodernisme (Studio Alchimia en Memphis), wilde bewust breken met de ideeën en theorieën van de modernisten. Hij was gefascineerd door keramiek. Het museum bezit een belangrijk overzicht van zijn keramiek.