Collectie-item

Balustrade Vase

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

wandobject bestaande uit 8 delen: console (a), een vaas (b) en 6 platte delen (c t/m h) Een duidelijk herkenbare keramische installatie van de hand van Betty Woodman. Met haar typerende warme, felle en vrije kleurgebruik geeft ze hier body aan een vaasvorm die uit verschillende van elkaar gescheiden onderdelen bestaat. Patronen en vormelementen lopen door of worden juist doorbroken. De open ruimtes tussen de elementen vormen een integraal onderdeel van de installatie. Betty Woodman (Norwalk/USA, 1930) heeft gedurende haar hele productieve carrière, enkele uitstapjes uitgezonderd, de vaas als belangrijkste uitgangspunt genomen. Bij Woodman is de vaas vorm en onderwerp tegelijkertijd. Hoewel ze in eerste instantie functionele gebruikskeramiek maakt, stijgen haar vazen, (wand) sculpturen en potten al snel boven hun oorspronkelijke vorm uit. Soms is deze nog duidelijk herkenbaar, soms wordt deze gedeeltelijk verhuld. Zowel vormgeving als decors worden tot statement over het medium klei en de geschiedenis van de keramiek. Woodman is het meest bekend geworden met haar zogenaamde 'pillow pitchers' (kussenkruiken) die aan oog en geest steeds weer een uitdagende vorm en proportie bieden. Haar beschilderingen volgen soms de contouren van haar vazen om dan weer een uitgesproken tegenwicht te bieden aan te verwachten curven. De rijkdom in kleur en beweging in Woodmans oeuvre laat zien hoe zij deel uitmaakt van het Amerikaanse Abstract Expressionisme. Zij is er één van de meest belangrijke vertegenwoordigers van.