Collectie-item

zonder titel

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

vaas gedec. met architectuur en figuur glaz./dec.: bi.: kleurloos transp., glanz. over zwartbakk. pigment, bu.: lijnen ingekr. in zwartbakk. pigment/engobe, vlakken met behulp van sjablonen plaatselijk l.blauw pigment/ engobe, bedekt met kleurloos transp. Handgevormde driehoekige vaas op drie pootjes, met een abstracte decoratie die ingekrast is in een zwartbakkend pigment. Plaatselijk zijn met sjablonen lichtblauwe vlakken ontstaan. De vaas is typerend voor Lies Cosijn. Cosijn (Nederlands Indië, 1931) behoorde tot de eerste generatie keramisten, die bij keramiekfabriek De Porceleyne Fles experimenteerden met grafisch-gedecoreerde keramiek. Zij werkte, zoals ook bij deze vaas, jarenlang samen met Harriët Sielcken. Sielcken vervaardigde vazen en potten, waarop Cosijn vervolgens de decoraties aanbracht. Deze ontstonden doordat een figuur werd ingekrast in een engobe-laag op de nog ongebakken klei. Soms werden sjablonen gebruikt om vlakken uit te sparen. Cosijns tekeningen zijn zeer beeldend en subtiel, en vaak ontsproten aan autobiografische elementen. Als Sielcken in 1958 naar de Verenigde Staten emigreert, vindt Cosijn een nieuwe werkpartner in Adriek Westenenk.