Collectie-item

zonder titel

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

vaas met geometrische dec. glaz./dec.: bi.: zoutglazuur, d.bruin geschift, glanz., bu.: noppen geappliceerd en ingekr. bedekt met zoutglazuur; l.-en d.bruin geschift, glanz. Gedraaid en handgevormd vaasje van steengoed van William Marshall. De buitenzijde is ingekrast en heeft geappliceerde noppen. Het vaasje is bedekt met een zoutglazuur en een licht- en donkerbruin geschift glazuur. William Marshall (St. Ives/GB, 1923-2007) werd op vijftienjarige leeftijd, in 1938, in zijn geboorteplaats St. Ives de eerste plaatselijke stagiaire van Bernard Leach. Hij zou tot 1977, met uitzondering van de oorlogsjaren waarin hij bij de Royal Artillery dient, in diens studio blijven werken. Marshall werd de rechterhand van Leach en gaf leiding aan het gestaag groeiende productiewerk. Hij maakte op de draaischijf vaak een begin voor Leach, die de klei vervolgens naar zijn hand zette. Eind jaren veertig ontwikkelt Marshall daarnaast zijn eigen stijl, die vrijer en expressiever is dan die van zijn leermeester. De keramist, die nooit Japan zou bezoeken, liet zich met name inspireren door het werk van de eigenzinnige Kitaoji Rosanjin en Shoji Hamada, een goede vriend van Leach. Tegelijkertijd vertonen zijn werkwijze en glazuren affiniteit met de kleuren en texturen uit zijn natuurlijke omgeving in Cornwall, waarvan hij intens hield. In 1977, twee jaar vóór de dood van Leach, slaat Marshall voorgoed een eigen weg in. Hij begint met zijn zoon Andrew, eveneens een getalenteerde keramist, een eigen werkplaats. Marshall was wars van publiciteit maar kreeg ondanks zijn bescheiden opstelling al bij leven de bewondering de hij verdiende.