Collectie-item

Spirit of Art

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

schaal in de vorm van een driehoek, de punten opkrullend, met een transfer van een tekening van Keith Haring Porseleinen schaal in de vorm van een driehoek met omhoog buigende hoekpunten. De vorm van de schaal is gebaseerd op een kleurrijke tekening die de kop van een fantasiedier verbeeldt. De keramische objecten uit de serie Spirit of Art No. 2, in een oplage van 750 stuks vervaardigd door de firma Villeroy & Boch, verschenen twee jaar na de dood van hun ontwerper, Keith Haring (Reading, Pennsylvania, 1958 - New York, 1990). De beeldtaal van de Amerikaanse multimediakunstenaar wordt gekenmerkt door vereenvoudigde, uit duidelijke contourlijnen opgebouwde figuren die meestal gebaseerd zijn op de vormen van de mens, maar vaak ook op die van dieren en herkenbare symbolen. Eind jaren '70, tijdens de hoogtijdagen van de punk, trad Haring op als performancekunstenaar in New Yorkse clubs. Geïnspireerd door graffiti begon hij vooral in metrostations snelle illustraties op lege reclameborden te maken. Haring ervoer zijn manier van tekenen als performance, vanwege de directe invloed die hij ondervond van omgeving en omstanders. Op een vergelijkbare spontane manier voorzag hij gevonden objecten van tekeningen, waarbij hij geïnspireerd werd door het chaotische stadsleven, de televisiecultuur en volkskunst uit antieke en niet-westerse culturen. Met zijn dwarse patronen probeerde Haring niet zozeer om de vorm van het object te articuleren, maar om het tegen te spreken en daardoor nieuw leven in te blazen. De beeldtaal van Haring viel in de smaak bij een groot publiek en dit succes stimuleerde hij bewust door seriematig geproduceerd werk tegen een lage prijs op de markt te brengen. Vaak greep Haring de gelegenheid aan om zijn kunst in te zetten voor activisme rondom maatschappelijke problemen als honger, de wapenwedloop en AIDS, waaraan hij zelf overleed.