Collectie-item

La colombe de la paix

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

bord, ovaal van vorm, beschilderd met een afbeelding van een duif De duif vormt in het keramisch oeuvre van Pablo Picasso (Malaga,1881 - Mougins, 1973) een geliefd thema. Als symbool van de vrede komt de vogel ook in zijn grafisch werk en op zijn geschilderde doeken veelvuldig terug. Hier schilderde hij de vredesduif met enkele schetsmatige penseelstreken op een ovaal wit bord, waarbij hij de vogel niet inkleurde. Het resultaat is een even transparante als beeldende boodschap. Picasso had met zijn eerste grote overzichtstentoonstelling in Parijs in 1948, een jaar nadat hij de keramiek serieus had opgepakt, al bewezen de pottenbakkerskunst te kunnen optillen tot een gerespecteerde kunstvorm. Picasso hield van de kneedbaarheid, de sensualiteit en de bestendigheid van keramiek. Geïnspireerd door de klassieke oudheid, mythologie en exotische culturen toonde hij zich zowel vernieuwer als inspirator binnen dit vakgebied. Met de onbevangenheid en vrijheid die hem ook als schilder, graficus en beeldhouwer kenmerkten, eigende hij zich de mogelijkheden van de klei toe. Traditionele gebruiksvormen die in de pottenbakkersenclave Vallauris waar hij zijn studio had ruim voorradig waren, zoals de schaal of de vaas, transformeerde hij tot verrassende plastische objecten. Hun oorspronkelijke vorm inspireerde hem daarbij tot hun nieuwe vorm en betekenis.