Collectie-item

Structured Metal Collectie

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

oorsieraad (2x, a en b), afgegoten van glasfiber Hans Appenzeller (1949) is wel eens de Jan des Bouvrie van de sieraden genoemd, hetgeen uitdrukking geeft aan zijn dubbele talent: dat van onafhankelijk ontwerper en publieksgerichte zakenman. Hij opent na zijn opleiding aan de Rietveld Academie in 1969, samen met Lous Martin, Galerie Sieraad, de eerste Nederlandse sieradengalerie. Hij laat hierin niet alleen eigen werk, maar ook de ontwerpen van veelbelovende collega's zien. Winkels in Amsterdam en New York volgen. Appenzeller is een ontwerper die de schoonheid van zijn sieraden, naast de draagbaarheid ervan, vooropstelt. Hij beschouwt zijn werk niet als kunstobject. Sieraden dienen de decoratie. Zijn goede gevoel voor mode en trends koppelt hij aan steeds variërende collecties, waarin hij steevast de innovatieve toepassing van de eigenschappen van nieuwe materialen opzoekt. Beroemd zijn onder andere zijn Klaparmband en het Puntcollier. Hij werkt, met het oog op een mogelijke zeer betaalbare serieproductie, veelvuldig met niet edelmetalen zoals staal en perpex, maar gebruikt met name vanaf de jaren tachtig ook regelmatig zilver en goud. Ook mijdt hij de edelsteen niet, die door veel van zijn tijdgenoten tot taboe werd verklaard. Zijn stijl is vaak even sober als expressief en gaat uit van mathematische vormen die hij vertaalt naar schijnbaar simpele oplossingen. Soms zijn de sieraden streng, echter nooit dwingend, en af en toe ineens uitbundig. De sluiting vormt bij Appenzeller lange tijd een geïntegreerd onderdeel van zijn ontwerp. Appenzeller ontwerpt naast sieraden ook vazen en schalen in onder andere aluminium en kunststof.