Collectie-item

Lindos

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

installatie, bestaande uit drie vazen, glazuren bi.: tranparant polychroom, bu.: transparant polychroom en engobe decoratie bi.; geschilderde lijnen met groen pigment bu.: geschilderd met pigmenten a: vaas, decoratie van plantmotieven, vlekken, vegen, strepen, zigzaglijnen en vierkante spiralen; aan n zijde amfora-achtig handvat, aan andere zijde vleugelvormig handvat laag aangezet b: vaas, decoratie van plantmotieven, strepen, vlekken, stippen en lijnen; ter weerszijde asymetrisch aangebrachte, ongelijke handvaten c: vaas, decoratie van vlekken, vegen en banen, plantmotieven; ter weerszijden asymetrisch aangebrachte, ongelijke handvaten Ook al staan ze los van elkaar, deze drie kannen hebben veel met elkaar te maken; het is in feite n werk. Heel geraffineerd laat Betty Woodman (Norwalk/USA, 1930) lijnen en kleurvlakken over de afzonderlijke vazen verspringen. Zo ontstaat de suggestie dat je naar een fragment van een verder onzichtbaar groter geheel kijkt. De schilderwijze op de afzonderlijke vazen maakt ook dat de drie delen n geheel vormen. Twee overgeproportioneerde oren en andere ornamenten zorgen verder voor een sculpturale uitstraling. In dat opzicht lijken deze kloeke objecten een opstapje naar Woodmans latere monumentale, kleurige wandssculpturen met keramiek-fragmenten, waarbij steeds de vaasvorm uitgangspunt blijft. Woodman maakt grote tekeningen als voorstudies. In haar werk zijn vorm en beschildering gelijkwaardig aan elkaar hoewel - vreemd genoeg - de beschildering vaak verhullend werkt voor de vorm. Zij geldt als n van de belangrijkste keramisten uit de VS, die regelmatig in Europa expose