Collectie-item

zonder titel

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

schaal, glazuren bi.: glanzend zwart met gouden rand, bu.: glanzend zwart dekoratie bi.: handgeschilderde dierenvormen in glanzend goud, paars, blauw en geel Asymmetrische schaal met een glanzend zwart glazuur en een gouden rand. Op het zwarte fond zijn handgeschilderde dierenvormen aangebracht in glanzend goud, paars, blauw en geel. Dit decor, Nova genaamd, is er een van vele, waarmee keramiekfabriek Flora rond 1970 het Nederlandse publiek voor zich probeert te winnen. De decors sieren onder andere schalen, gebakstellen, kandelaars, vazen, sigarettenhouders en asbakken die na de Tweede Wereldoorlog tot de uitzet van een doorsnee Nederlands gezin zijn gaan behoren. Flora (1945-1996) was oorspronkelijk een in Gouda opgerichte plateelfabriek van de familie Eikenboom. In de jaren vijftig en zestig van de twintigste eeuw is Flora een van de meest toonaangevende Nederlandse producenten van sier- en gebruiksaardewerk, dat het midden houdt tussen exclusiviteit en massaproductie. Daarbij gaat Flora niet uit van hoogstaande ontwerpprincipes maar van een snelle reactiesnelheid op de marktontwikkelingen. Desondanks ontwikkelt de fabriek een eigen en zeer herkenbare stijl, die navolging vindt bij concurrenten. Flora staat bekend om de abstracte decors die worden gebruikt. Vaak dient een succesvol model als drager van verschillende, elkaar opeenvolgende decoraties. Midden jaren zeventig, als het bedrijf in de problemen komt, wordt het overgenomen door International Citrus Products. Het handmatige beschilderen maakt plaats voor machinaal aangebrachte decors. In 1980 verhuist Flora met overheidssubsidie naar Overijssel waar wederom een reorganisatie plaatsvindt. De nu bovenal op massaproductie gerichte fabriek trekt jonge ontwerpers, maar ook een eminence grise als Floris Meydam aan, om het keramiek een nieuw elan te geven. Halverwege de jaren tachtig brengt Flora op succesvolle wijze nieuwe ontwerpen uit. Daarna komt er opnieuw de klad in. Goedewaagen neemt vervolgens Flora over maar moet in 1996 de productie van het Flora-design bij gebrek aan levensvatbaarheid alsnog stopzetten.