Collectie-item

Ontario

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

peperstrooier glaz./dec.: bu.: transparant glanzend, handvat dekor van rose opglazuur (transfer) Peperstrooier met een humorvolle abstracte vormgeving waarbij een eivorm, een cirkelsegment, een kubus en een hanenkam een wonderlijke symbolische combinatie maken, die niet meteen aan een gebruikvoorwerp doet denken. Matteo Thun liet soortgelijke elementen ook terugkomen in andere gebruikskeramiek zoals een zoutstrooier, een theepot en een melkkan. De peperstrooier heeft een transparant glanzend glazuur en een handvat van roze opglazuur. Matteo Thun (1952) volgde opleidingen aan de Oskar-Kokoschka-Akademie in Salzburg en de Universiteit van Florence, waar hij bij Adolfo Natalini afstudeert. In 1980 richt hij samen met onder andere Ettore Sottsass het architectuur- en designbureau Sottsass Associati op. In de jaren tachtig is hij een van de belangrijkste oprichters van de Memphis groep, een design-beweging die zich afzet tegen de nog steeds heersende en aan het Bauhaus schatplichtige ontwerpprincipes, die functie en nut boven alles stellen. Design is voor de Memphis-leden een vorm van communicatie. Thun zoekt als geen ander hierbij grenzen op. Zijn werk is onorthodox, ironisch en zinnenprikkelend en heeft niets op met de heersende goede smaak. Hij laveert tussen concept en anti-design, kunst en kitsch, vernieuwing en barokke ornamentiek en kiest vaak voor een humorvolle benadering. De technische kwaliteit van zijn oeuvre is daarbij altijd hoogstaand. In 1984 begint hij een eigen zeer succesvol bedrijf dat zich richt op industrieel design, architectuur, binnenhuisarchitectuur en corporate design. Hierin houdt hij zich bezig met productdesign, grafisch werk, verpakking en communicatie voor talloze multinationals. Sinds eind jaren tachtig is zijn werk met vele prijzen bekroond. Vanaf 1982 doceert Thun aan de Hochschule für Angewandte Kunst in Wenen en inspireert hij jongere generaties designers.