Collectie-item

Les cadres déstructurés

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

bordenset (6 delig), wit porselein met afbeeldingen van verschillende lijsten, elk bord heeft een andere naam: Transition Louis XV, Louis XVI, LOUIS VX, LOUIS XIII, Regence, LOUIS XVI, LOUIS XIV Bordenset van wit porselein met de afbeeldingen van verschillende lijsten. Elk bord is vernoemd naar één van de Franse machthebbers die de naam Louis droeg (XV, XVI, VX, XIII, XVI en XIV). De historische referenties zijn evident. De in Nice geboren kunstenaar Armand Fernandez (1928-2005) studeerde wiskunde en filosofie. De liefde voor de kunst, die hij met de paplepel kreeg ingegoten, was echter groter en het werd de kunst. In 1947 ontmoet hij Yves Klein, wie hij vervolgens assisteerde bij zijn happenings. In 1960 richt hij samen met onder andere Klein, César en de kunsthistoricus Pierre Restany de kunstbeweging Nouveau Réalistes op, een op de Amerikaanse Pop Art gelijkend initiatief. Arman werkt meestal met gemengde technieken. In de jaren vijftig zorgt hij voor opschudding met zijn zogenaamde Accumulations. Dit zijn plexiglas kastjes die hij vulde met series van dezelfde materialen. Variaties op dit principe ontstonden als autonome 'sculpturen' en sieraden. In de jaren zestig van de vorige eeuw maakt hij zijn Coupés (in stukken gesneden) en Coléres (in stukken gesmeten) objecten. Deze bewerkingen paste hij vervolgens ook bij sommige van zijn keramische werken toe, zoals bij As in the Sink II (ook in de collectie van het Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch). Arman verhuist naar de Verenigde Staten, waar hij in 1972 staatsburger wordt, om er zijn Combustions (verbrandingen) vorm te geven. Van 1975 tot 1982 bouwde Arman aan zijn Long Term Parking, een toren van 60 samengeperste auto's.