Collectie-item

zonder titel

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

vaas met geribbelde buik, bewerkte nek en wijde mond Vaas met een geribbelde buik, ingekerfde nek en wijde aan de bovenkant afgeplatte mond uit klei van de Navajo en Hopi Indianen. Hoewel de vaas niet tot de traditionele Native pottery behoort hebben alle decoratieve kenmerken ervan een onderliggende betekenis en refereren ze aan bestaande procédés. Nathan Begaye (1969) behoort tot de Native American pottenbakkers die zich inmiddels succesvol bevrijdden van de door toerisme en blanke commercie gecorrumpeerde massaproductie in de Pueblo Grande Region enerzijds en de zeer strenge protocollen die in hun traditionele gemeenschappen gelden ten aanzien van het productieproces van aardewerk anderzijds. Dit is des te meer opmerkelijk omdat zijn naar Californië vertrokken ouders hem op lieten groeien bij grootouders en andere familieleden, die tot ultraconservatieve Navajo en Hopi gemeenschappen behoorden. De al op jonge leeftijd in pottenbakken geïnteresseerde Begaye begon op veertienjarige leeftijd zijn studie aan het Institute of American Indian Art in Santa Fe. Door zijn geïsoleerde opvoeding voelde hij er zich niet op zijn gemak. Ook aan het New York State College for Ceramics krijgt hij moeilijk aansluiting omdat men niet begrijpt dat hij sommige traditionele bak- en pigmentgeheimen uit loyaliteit naar zijn clan niet prijs mag geven. Paradoxaal genoeg is het hedendaagse en sensuele werk van deze homoseksuele eenling enorm vrij en het resultaat van een geïnspireerde kruisbestuiving tussen vele verschillende invloeden en tradities. Zijn autochtone cultuur vormt het ruwe materiaal van waaruit hij tot allerlei verrassende, vaak asymmetrische composities komt. In zijn decoraties blijft hij voor elk object wel trouw aan één clan. De natuur vormt meestal zijn inspiratiebron.