Collectie-item

Wilma

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

suikerpot, zonder deksel Suikerpot behorende bij servies Wilma. Uit alle ontwerpen van Edmond Bellefroid spreekt zijn streven om te komen tot een bepaalde zuiverheid, die zowel de elegantie als functionaliteit van zijn serviezen en vazen bevordert Bellefroid kiest meestal voor transparante glazuren. Zijn zeer succesvolle servies Wilma wordt jarenlang in grote oplagen in effen wit aardewerk geproduceerd. Later komen er echter ook gedecoreerde en gekleurde versies op de markt. Hier heeft de ontwerper gekozen voor een decoratie met cirkels en stippen. Met Wilma wint hij in 1954 goud op de Triënnale in Milaan. De Maastrichtse kunstschilder en ontwerper G.M.E. (Edmond) Bellefroid (1893-1971) studeert enige tijd aan een teken- en schilderacademie in Luik, maar moet vanwege de nijpende financiële situatie van zijn ouders gaan werken. In 1929 wordt hij als model- en decorontwerper aangesteld bij de Maastrichtse aardewerkfabriek Sphinx, waar hij - met uitzondering van de oorlogsjaren 1942-1944, wanneer hij weigert zich bij de Kulturkammer aan te sluiten - tot 1946 in dienst blijft. Aardewerkfabriek Sphinx geeft Bellefroid de ruimte om zijn eigen visie op de gebruiks- en luxekeramiek vorm te geven. Zijn compromisloze streven naar functionaliteit in combinatie met een hedendaagse klassieke esthetiek maakt echter dat hij in eerste instantie in zijn omgeving veel scepsis moet overwinnen.. De Stichting Goed Wonen, in het midden van de vorige eeuw een invloedrijke organisatie op het gebied van inrichting en smaak, gelooft echter in hem. Een succesvolle loopbaan volgt. Bellefroid is wars van betekenisloze romantiek en barokke snuisterijen. Ook wijst hij moderniteit om de moderniteit af. In 1950 komt hij in dienst bij Koninklijke Mosa, waar hij eveneens tot vele bekroonde ontwerpen zal komen.