Collectie-item

zonder titel

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

diadeem ontwerp, ingelijst Ontwerp voor het diadeem van verzilverd messing en diamanten van Frank Tjepkema in het kader van een door Museum Het Kruithuis (de voorloper van SM's) uitgeschreven wedstrijd ter gelegenheid van het huwelijk tussen kroonprins Willem-Alexander en prinses Máxima. Tjepkema gebruikte een foto-etstechniek om de omtrekken van de namen van de prins en prinses in honderd versschillende lettertypes weg te etsen. De puntjes op iedere i zijn vervangen door diamanten. Het geheel lijkt op een wolkje van namen die steeds herhaald worden, geheel in de sfeer van een verliefd stel. Frank Tjepkema (1970) lijkt voor het ontwerpen geboren. Op vierjarige leeftijd ontvangt hij al de tweede prijs van de Little Genius Trophy vanwege zijn technische inzicht en gevoel voor detail. Aanvankelijk studeert hij industrieel ontwerpen aan de Technische Universiteit Delft maar na twee jaar lonkt de Design Academy, waar hij in 1996 cum laude afstudeert. Studies aan het Royal College of Art in Londen en het Sandberg Instituut in Amsterdam volgen. Tjepkema ontwikkelt vervolgens producten en meubels voor Droog Design en concentreert zich tevens op 'brand related' design voor talrijke multinationals zoals Oilily, Nike, Levis, British Airways en Issey Miyake. Sinds 2001 heeft hij, vanaf 2005 onder de naam Tjep, met partner Janneke Hooymans een eigen design studio in Amsterdam, die al snel een plek op de internationale designkaart verovert. Ze ontwerpen zowel autonoom als in opdracht. De ontwerpen vormen steevast een combinatie van functionaliteit en elegantie die verwijst naar de hedendaagse cultuur, al dan niet met een knipoog. Zo spelen de ontwerpers vaak in op onze merkbeleving. Onder de vrolijke ironie schuilt altijd een serieuze ondertoon. Tjepkema en Hooymans benadrukken dat aan al hun objecten een verhaal vastzit, dat een context biedt voor degene die hun product aanschaft of het in een openbare ruimte beleeft. Aan de basis van hun werk ligt het verlangen de gebruiker te verleiden om anders naar zijn omgeving te kijken.