Collectie-item

zonder titel

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

oorhanger (2x), decoratie van lussen van gouddraad en tekening in zwart en wit epoxy Oorsieraad van goud en email in de vorm van een geldbuideltje, dat een decoratie heeft met lussen van gouddraad en een tekening in zwart en wit epoxy. De avant-garde sieraden van Rob Smit (Delft, 1941) genieten internationale erkenning vanwege hun gelaagde, vaak persoonlijke symboliek die tevens doet denken aan de abstracte en geometrische vormen van De Stijl en het werk van Piet Mondriaan. Tegelijkertijd behouden zijn ontwerpen een figuratieve kwaliteit. Het is onder meer zijn bewuste keuze voor het werken met goud die hem in de jaren zestig, toen hij terugkwam van zijn studie aan de Staatliche Kunst- und Werkschule in Pforzheim (Duitsland), in conflict bracht met de toenmalige vernieuwers binnen de Nederlandse sieraadvormgeving. Deze verklaarden goud tot taboe en beperkten zich tot een industriële vormgeving die het niet-edelmetaal als basis had. Smit concentreert zich in reactie hierop jarenlang op de beeldende kunst. Hij gaat tekenen en maakt autonoom beeldend werk. In 1985 maakt hij een spectaculaire rentree met een collectie sieraden die hij Ornamentum Humanum noemde. Zijn voorliefde voor goud doet opnieuw een discussie ontstaan binnen de sieradenwereld. Deze toont het grote contrast in opvatting over de rol van het sieraad ten opzichte van zijn drager. Smit streeft naar schoonheid, verbeelding en houdt rekening met de persoonlijkheid van de drager. In Smits werk komen de edelsmid en beeldend kunstenaar samen. Hij combineert het goud vrijelijk met industriële materialen zoals verf, zink, staal, zink en lood. Zijn intuïtie uit zich in verhalend werk met bijzondere namen, waarvan de betekenis vaak meervoudig uitgelegd kan worden.