Collectie-item

Wilma

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

koffiepot glazuren bi. en bu.: kleurloos, transparant, glanzend Edmond Bellefroid hield ervan de intrinsieke eigenschappen van het gebruikte materiaal zoveel mogelijk te benutten. Hierin schuilt volgens deze ontwerper de sleutel tot een bepaalde zuiverheid, die zowel elegantie als functionaliteit bevordert. Zijn servies Wilma, waarvan deze koffiepot deel uitmaakt, wordt jarenlang in grote oplagen in effen wit aardewerk geproduceerd. De koffiekan neemt in het oeuvre van Bellefroid een bijzonderde plaats in . De ontwerper gelooft in bepaalde oerprincipes, waarbij hij bijvoorbeeld de belijning van de koffiekan als centraal uitgangspunt voor de vormgeving van het hele servies neemt. Met Wilma wint hij in 1954 goud op de Triënnale in Milaan. De Maastrichtse kunstschilder en ontwerper G.M.E. (Edmond) Bellefroid (1893-1971) studeert enige tijd aan een teken- en schilderacademie in Luik, maar moet vanwege de nijpende financiële situatie van zijn ouders gaan werken. In 1929 wordt hij als model- en decorontwerper aangesteld bij de Maastrichtse aardewerkfabriek Sphinx, waar hij - met uitzondering van de oorlogsjaren 1942-1944, wanneer hij weigert zich bij de Kulturkammer aan te sluiten - tot 1946 in dienst blijft. Aardewerkfabriek Sphinx geeft Bellefroid de ruimte om zijn eigen visie op de gebruiks- en luxekeramiek vorm te geven. Zijn compromisloze streven naar functionaliteit in combinatie met een hedendaagse klassieke esthetiek maakt echter dat hij in eerste instantie in zijn omgeving veel scepsis moet overwinnen.. De Stichting Goed Wonen, in het midden van de vorige eeuw een invloedrijke organisatie op het gebied van inrichting en smaak, gelooft echter in hem. Een succesvolle loopbaan volgt. Bellefroid is wars van betekenisloze romantiek en barokke snuisterijen. Ook wijst hij moderniteit om de moderniteit af. In 1950 komt hij in dienst bij Koninklijke Mosa, waar hij eveneens tot vele bekroonde ontwerpen zal komen.