Object

B.C. Orange

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

sculptuur Handgevormde 'mound', oranje gelakt en deels weer afgeschuurd, met op de lange schuine zijde twee verdikkingen in groen, met een zwarte lijnvormige decoratie. Deze speelse en enigmatische sculptuur is typerend voor het werk van Kenneth Price, die vele plastieken in de vorm van steenachtige massa's heeft gemaakt. Soms zijn deze zeer abstract, soms meer figuratief van aard. Ken Price (Los Angeles, 1935) studeerde aan de University of Southern California en het Otis Art Institute, waar hij les kreeg van Peter Voulkos. Hij werd lid van de Otis Group, een groep keramisten die de keramiek boven het ambachtelijke uittilde en de discipline tot een kunstvorm maakte. Na een vervolgstudie aan het College of Ceramics aan de Alfred University, stortte Price zich vanaf eind jaren vijftig in een zeer productieve en succesvolle carrière als een van de meest individualistische en belangwekkende Amerikaanse keramisten. Zijn werk toont een rijkdom aan invloeden en veranderingen, maar de typische Price sculptuur blijft door de jaren heen een handgevormde kleine biomorfe vorm die vaak, in al zijn meetbare bescheidenheid, verassend voluptueus, sensueel en kleurrijk is. Soms liggen de associaties voor de hand, zoals zijn sculpturen die naar zijn verleden als surfer verwijzen. Vaker roept zijn werk prikkelende vragen op over hun inspiratiebron. Elk exemplaar stelt tegelijkertijd ruimtelijke kwesties over massa, volume en leegte aan de orde. Hiervan getuigen met name zijn op geometrie gestoelde (de)constructivistische vazen en plastieken, zijn 'Eggs' en zijn zogenaamde 'Mounds', die op steenachtige massa's lijken. De objecten hebben vaak een opening, net als de archetypische kleipot, maar vaak niet aan de bovenkant. Price maakt doorgaans gebruik van tientallen lagen lak, die hij na elke laag weer schuurt en prepareert, om vervolgens nogmaals eenzelfde kleur of een nieuwe tint aan te brengen. Price gebruikt de lak niet als decoratie, maar als een integraal element in zijn organische vormgeving, dat een bepaalde sfeer neerzet en de vorm nog eens extra definieert.