Collectie-item

Prinsenbosch gebouw 44

Instelling/bron: Heemkring 'Molenheide'

Voor het algemene verhaal zie 03771. MAGAZIJN/GARAGE, gelegen aan de zuidoostelijke zijde van een rechthoekig plein in het westelijke deel van het complex, ten zuiden van gebouw 45. Het pand is gebouwd in 1941-1942 als een imitatie van de Duits Ambachtelijk-traditionele bouwtrant. Omschrijving. Middelgroot éénlaags gebouw op rechthoekige grondslag met gevels in schoon metselwerk, een zadeldak gedekt met verbeterde Hollandse pannen. De korte gevel aan de pleinzijde heeft drie met segmentbogen getoogde houten opgeklampte deuren. Boven de middelste hiervan bevindt zich nog een smal venstertje. De lange gevel aan de pleinzijde heeft drie hoge segmentbogen; de buitenste twee zijn dichtgezet, de middelste bevat een dubbele houten inrijdeur. Verder twee vensters in de vorm van een liggende rechthoek met ramen met roedenverdeling. Waardering. Het pand is van algemeen belang. Het pand heeft cultuurhistorisch belang als bijzondere uitdrukking van een landschappelijke en bestuurlijke ontwikkeling. Het pand heeft architectuurhistorisch belang vanwege de bijzondere samenhang tussen exterieur en interieur. Het pand bezit als binnen het complex gelegen object ensemblewaarden vanwege de bijzondere betekenis van de situering, verbonden met de ontwikkelingsgeschiedenis van de vliegbasis Gilze Rijen; tevens heeft het ensemblewaarden vanwege de wijze van inrichting en voorzieningen. Het pand is van belang wegens de functionele en typologische zeldzaamheid. (bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed). Legeringsgebouw Militair Verblijfsgebouw Rijksmonument nummer: 525937. De Motor Transportafdeling (MT) stelde na de oorlog niet veel voor. Van de Engelsen en Canadezen werden drietonners overgenomen, maar gereedschap voor onderhoud ontbrak nog. In gebouw 43 kwam de garage en na het uitruimen van gebouw 44, dat vol kazernemeubilair lag, kwam daar de werkplaats. In november 1955 ging de MT op in het Aan en Afvoersquadron Zuid (AASZ) en verhuisde later naar het nieuw gebouwde gebouw 70 en in 1966 naar de vliegbasis