Collectie-item

Neue Stadte

Instelling/bron: Museum Helmond

Drie houten panelen worden visueel verbonden door een doorlopende voorstelling op het onderste deel van het werk. Een zwarte streep met daarboven twee cirkelvormen verbeelden de voorzijde van een auto. De contouren van blote voeten suggereren een overstekende voetganger. Weet de auto op tijd te stoppen? Het bovenste gedeelte van het werk wordt bepaald door een aantal potloodtekeningen die direct op het paneel geplaatst zijn. De rastervormen doen denken aan flatgebouwen of verlichtte binnenruimtes. De tekeningen blijken kleine schetsjes voor het uiteindelijke paneel zelf. Het werk bevat zo verschillende stadia van de condition humaine. Met deze documentatie van het scheppingsproces probeert Hoefs dichterbij de complexiteit van het leven te komen. Met verschillende motieven verwijst dit werk naar het leven in de moderne stad, maar ook naar de thematiek van het reizen. Verder sluiten de blote voeten, de frontaal geschilderde auto en de onheilspellende, vuurrode achtergrond aan bij één van Hoefs’ centrale thema’s: het kwetsbare bestaan van de mens.