Collectie-item

Zonder titel

Instelling/bron: Museum Helmond

Je zou er een dier in kunnen zien, of een tafel. De heldere, eenvoudige vormentaal van dit schilderij vraagt haast om een figuratieve interpretatie. De figuren in het werk van Domenico Bianchi houden echter geen verband met de zichtbare werkelijkheid. Zijn doel is een soort universele ruimte vorm te geven die voor iedereen herkenbaar is. Zijn ongedwongen werkwijze is gericht op het onderzoeken en combineren van verschillende materialen. In zijn experimenten met onder andere pigment, was, aarde en gevonden objecten komen de vormen haast als vanzelf. Bianchi maakt gebruik van de eigenschappen van het materiaal om de zeggingskracht van zijn composities te verhogen. De onregelmatige structuur van de jute ondergrond is mede bepalend voor de golvende dynamiek van de achtergrond. Op sommige plaatsen is de olieverf zo dun aangebracht, dat het grove raster van het textiel zichtbaar wordt. Op andere plekken is het oppervlak juist glad en dichtgesmeerd. Het verschaft het werk een subtiel vibrerende dieptewerking, waarvan een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitgaat.