Object

Björk

Instelling/bron: Museum Helmond

Corbijns foto’s van popsterren, filmacteurs en modellen verlaten de gebaande paden van de publiciteitsfoto. Geen glamour, geen geijkte pose. Corbijn legt het karakter en de persoonlijkheid van een artiest vast. De foto's zijn documentaire getuigenissen van mensen, niet van onbereikbare sterren. De artiest wordt door Corbijn gedemythologiseerd. Dat resulteert in atmosferische, soms nogal melancholische portretten. Met Londen als uitvalsbasis reist Corbijn de hele wereld af, op zoek naar authentieke momenten van een artiest of model. Hij reist met één assistente, maar zonder een gevolg van stylisten. "Alleen een Hasselblad-camera, drie lenzen en een tas", aldus Corbijn. Net als veel andere opnames is ook die van de IJslandse zangeres Björk (1994) buiten gemaakt. Corbijn speelt met de dramatiek die uitgaat van natuurlijke lichtval en licht-donkercontrasten. Zijn voorkeur gaat uit naar zwart-witfoto's, waarin het lijkt alsof Corbijn de realiteit hoger acht dan de fictie en de sterrencultus rond de gefotografeerde artiesten. Björk heeft zich in haar witte rok en witte bh neergevlijd als een nieuwe bloem in een bestaand veldboeket voor een gepleisterde muur.