Object

IJzergieterij

Instelling/bron: Museum Helmond

In een ijzergieterij zijn talloze arbeiders in de weer om een grote, hete ketel hoog te tillen of te houden. Voorin giet een gebukte figuur met hoed vloeibaar ijzer in een mal. Ook staan sommige mannen even uit te rusten. De voorstelling is vol met figuren, pilaren en stoomwolken. De vormen zijn niet gedetailleerd, maar eerder gestileerd weergegeven. De gezichten van de arbeiders blijven grotendeels anoniem. Het schilderij is opgebouwd uit verftoetsen die afwisselend blauw, groen, roze en lichtgeel van kleur zijn. Dit gebruik van contrasterende kleuren en een ritmische penseelvoering verraden de invloed van de neo-impressionistische contacten van Maximilien Luce. Uitgangspunt van de pointillistische techniek van deze neo-impressionisten was, dat naast elkaar geplaatste verfstippen van zuivere en contrasterende kleuren, wanneer men die van een afstand bekeek, zich in het oog van de beschouwer zouden mengen. Maximilien Luce staat bekend om zijn illustraties voor anarchistische periodieken waarin hij sociaal-maatschappelijke kwesties aan de kaak stelt. Ook in zijn vrije werk beeldt Luce dikwijls de slechte woon- en werkomstandigheden van arbeiders af. Hiervoor reist hij onder andere naar het Belgische industriegebied de Borinage, waar ook dit schilderij gesitueerd is.