Collectie-item

Thuisnaaister

Instelling/bron: Museum Helmond

Isaac Israëls heeft naam gemaakt met zwierige schilderijen van de Amsterdamse en Parijse modewereld. Mannequins, kleedsters en naaistertjes, het zijn onderwerpen die hij graag schildert. Ook dit schilderij heeft een onderwerp dat met de modewereld te maken heeft. De sfeer is echter ingetogener dan op de schilderijen van ateliers en showrooms. In een vrij schaars ingerichte ruimte zit een vrouw achter een naaimachine. Ze is geconcentreerd aan het werk, iets wat Israëls nog heeft benadrukt door de min of meer symmetrische compositie van het schilderij, waarbij de vrouw in het midden van het doek is geplaatst. We zien haar zitten aan de overzijde van de tafel met het rode Perzische kleed dat de voorgrond van het schilderij vult. De achtergrond bestaat uit een beige wand met schuin boven de vrouw een spiegel met een eenvoudige lijst. Rechts tegen de muur staat een eetkamerstoel. De vrouw draagt een rode blouse met een witte kraag. Het wit van de kraag komt terug in de witte stof waarmee de vrouw aan het werk is. De geconcentreerde arbeid van de thuisnaaister is door Israëls goed getroffen. Het lijkt een momentopname, losjes geschilderd. De nadruk die door de compositie en het perspectief op de vrouw komt te liggen, wordt niet ook nog eens onderstreept door lichtinval of andere schilderkunstige trucs. Wel is door het kleurgebruik een sterke eenheid ontstaan.