Collectie-item

Two tone stretch satin-and-lace pantsuit: Petra

Instelling/bron: Museum Helmond

In de jaren negentig van de twintigste eeuw bloeit de fotografie met een maatschappijkritisch karakter, deels gebruikmakend van digitale technieken en de manipuleerbaarheid van het beeld. In twee fotowerken uit de collectie van het museum (Petra en Leah) toont Van Lamsweerde ons de meest tragische kant van ons hyperactuele leven. De wens om onsterfelijk, mooi en ongenaakbaar te zijn. We ontmoeten wezens die ofwel genetisch gemanipuleerd zijn of plastische chirurgie ondergaan hebben. Onder invloed van reclame zijn ze in een macabere droomwereld beland, waar communicatie onmogelijk lijkt. Van Lamsweerde spreekt zelf van autisten, die zonder ethisch besef zijn opgesloten in hun eigen perfecte lichamen. Het fotowerk Two tone stretch satin-and-lace pantsuit: Petra toont een vrouw met een duivelse uitdrukking die de buik van een jongetje (haar zoontje?) in de onderzoekskamer van een arts aanraakt. Ze heeft haar hoofd in extase achterover geslagen. In plaats van medelijden op te wekken, glimlacht het jongetje om de groteske reactie van de vrouw. Hij is een mens van vlees en bloed; zij is opgesloten in haar demonische driften. Van Lamsweerde levert hier onmiskenbaar kritiek op een maatschappij waarin de onmacht tot contact tot dubieuze excessen kan leiden.