Object

Voorstudie voor golfijzeren schutting

Instelling/bron: Museum Helmond

Als zoon van een scheepswerfhouder liet Nijland de havenindustrie met haar arbeiders veelvuldig terugkomen in zijn werk. Ook in dit schilderij, een voorstudie voor een golfijzeren schutting (1922), waarvan de uitgewerkte versie in bezit is van Museum Kröller-Müller te Otterlo, staat de industrie centraal. Ondanks de grote bedrijvigheid die er ongetwijfeld gaande is in de haven, straalt het schilderij rust uit. De arbeiders, maar ook de toeschouwers van het schilderij worden door de schutting afgeschermd van de drukte die daarachter heerst. Dit onderwerp wordt tot dan toe nog nauwelijks op deze wijze weergegeven. Hij heeft als een van de eerste Nederlandse kunstenaars oog voor de schoonheid van het industriële landschap. Het platte perspectief is kenmerkend voor de schilderijen van Nijland. Het blikveld lijkt in de breedte afgebakend en niet in de diepte. Het schilderij is opgezet in een rustige, vrij strakke vlakverdeling. Het gebruik van een beperkt aantal sobere kleuren draagt bij aan de rust die het schilderij ademt.