Collectie-item

'De l'ombra delle idee' (compositie in zwart)

Instelling/bron: Museum Helmond

Zwart en wit strijden om een plek op de voorgrond. Boven neemt een grote witte wolk een dominante positie in. Aan de onderzijde lijkt de halfronde vorm zich te openen in een smalle doorgang. In het midden zijn de vormen kleiner en grilliger. Met enige fantasie is er in de witte lijnen en krassen een sterk vereenvoudigde mensfiguur te ontdekken, die als een vluchtig visioen is komen bovendrijven. Aan de randen is de onbewerkte jute ondergrond zichtbaar. Dessì noemde het schilderij De l’ombra delle idee, ‘de schaduw van de ideeën. Hij geeft hiermee de beschouwer een klein zetje in zijn denkrichting. Toch profileert de Italiaanse schilder zich allerminst als alwetende kunstenaar die zijn boodschappen verstopt in de verf. Hij wijdt het liefst zo min mogelijk woorden aan zijn werk, om zijn publiek maar niet te sturen in zijn interpretatie. Hij houdt van de chaos als vertrekpunt voor beschouwing en bezinning. De l’ombra delle idee belichaamt dit ideaal zowel in vorm als in thema.