Object

Fruitmandje

Instelling/bron: Museum Jan Cunen

De eerste artistieke leerschool van Bart van der Leck bestond uit een glazeniersatelier in Utrecht, waar hij al tijdens zijn lagere schooltijd ging werken. Later volgde hij lessen aan de Amsterdamse Rijksacademie voor Beeldende Kunsten. Gaandeweg ontwikkelde hij een eigen stijl, gekenmerkt door primaire kleuren, vereenvoudigde vormen en weinig dieptewerking. Mensen, liefst van eenvoudige afkomst, schilderde hij in een tweedimensionale, Egyptisch aandoende stijl. Vanaf de oprichting in 1917 maakte hij met onder andere Piet Mondriaan en Theo van Doesburg deel uit van kunstenaarsbeweging 'De Stijl'. Deze kunstenaars brachten de werkelijkheid terug tot basale vormen in primaire kleuren, gecombineerd met zwart, wit en grijs. Hun doel was de essentie van de schilderkunst te vinden.

Van der Leck werd een tijdlang financieel bijgestaan door 'kunstpaus' H.P. Bremmer, die onder andere Hélène Kröller-Müller adviseerde bij het verzamelen van kunst. Toen de kunstenaar op den duur geheel abstract werk ging maken, dreigde Bremmer hem zijn toelagen te ontzeggen. Van der Leck besloot zodoende om geabstraheerd werk te maken, dat toch nog kon worden herleid tot de werkelijkheid. Ook in dit stilleven kan in de vereenvoudigde vormen toch onmiskenbaar een fruitmand worden herkend.