Object

Instelling/bron: Museum Jan Cunen

Willem Roelofs was geïnteresseerd in verschillende weertypen en de overgangen daartussen. Zo schilderde hij graag de schemering of het moment net na een regenbui of storm. 'De Amstel bij Amsterdam' ontstond in de buitenlucht en is opgezet in vlotte grove streken. De studie toont de kenmerkende atmosfeer die hoort bij het moment dat de regenboog verschijnt, het contrast tussen stralend zonlicht en donkere regenwolken. Roelofs schilderde vaker een landschap met regenboog, zoals het schilderij 'De regenboog' uit de collectie van het Gemeentemuseum in Den Haag.

Tegenwoordig worden juist Roelofs' studies gewaardeerd om hun vlotte impressies van de natuur. De kunstenaar zelf beschouwde ze aanvankelijk slechts als oefeningen. Roelofs nummerde zijn schetsen om zo een soort catalogus van verschillende voorstellingen aan te leggen. Hij hing ze aan de wanden van zijn atelier, ter inspiratie voor zijn schilderijen. 'De Amstel bij Amsterdam' was oorspronkelijk voorzien van het getal 27 en de titel 'L'Amstel'. Roelofs' collega's van de Haagse School, die de kwaliteit ervan inzagen, haalden hem over zijn olieverfschetsen te exposeren. In 1884 werden in Brussel, Antwerpen, Amsterdam en Londen solotentoonstellingen gehouden met alleen studies.