Object

Little Dead Palette

Instelling/bron: Museum Jan Cunen

Het werk van Frans Franciscus bevat veel verwijzingen naar de canon van de wereldcultuur: van William Shakespeare tot de Romeinse watergod Neptunus. Maar bovenal is Frans Franciscus gefascineerd door de religieuze Europese schilderkunst uit de periode van de late Renaissance en de Barok. Caravaggio en zijn volgelingen in Nederland, zoals Hendrick ter Brugghen en Dirck van Barburen, zijn belangrijke inspiratiebronnen. Hun bijbelse voorstellingen van engelen, heiligen, de hemel en de hel, neemt Fransiscus als uitgangspunt voor zijn kleurige, rijke schilderijen. Deze voorziet hij van een eigentijds karakter. Niet alleen hebben de religieuze figuren bij Franciscus tatoeages en Adidaskleren aan, ook zitten er, in elk geval in het recentere werk, vele humoristische en ironische zinspelingen op de multiculturele samenleving in zijn schilderijen. Een blanke Eva die op intieme wijze wordt omhelsd door een Afrikaanse Adam bijvoorbeeld.

Dit merkwaardige onderwatertafereel is getiteld 'Little Dead Palette', waarmee Franciscus vermoedelijk verwijst naar het zogenaamde 'dead palette': een schilderspalet zoals dat bijvoorbeeld gebruikt werd door Rembrandt en Caravaggio. Het bestond uit slechts een paar niet-primaire en niet-secundaire kleuren waarmee talloze subtiele, zachte tonen verkregen kon worden, die ideaal waren voor het verbeelden van de menselijke figuur.