Object

Turkije-Brazilië

Instelling/bron: Museum Jan Cunen

Tot 2003 maakte Barend van Hoek, die halverwege de jaren negentig zijn kunstpraktijk begon, zijn tekeningen en schilderijen bij voorkeur op bruin pakpapier en karton. Hij verbeeldde alledaagse taferelen die hem opvielen in de stad. Vaak had het werk een erotische ondertoon: jongeren die met elkaar flirten op straat, meisjes die zich uitdagend gedragen. De hoge mate van stilering, de losse stijl, de clichématige elementen en de donkere contourlijnen geven het werk een cartooneske uitstraling.
Turkije-Brazilië is een metersgrote houtskooltekening op bruin pakpapier van een tafereel dat Van Hoek uit het raam van Museum Jan Cunen gadesloeg terwijl hij daar bezig was met de voorbereidingen voor een tentoonstelling. De kwartfinale tussen Turkije en Brazilië in de FIFA Confederations Cup in 2003 in Frankrijk was juist gespeeld. Je ziet hier niet welke vlag wappert, maar dat moet de Turkse zijn. Het Turkse voetbalteam had zich ten koste van dat van Brazilië voor de halve finale van het toernooi geplaatst. In het open raam van een passerende auto zit een man, met naast zich een vrouw met in het oog springende dikke, ronde billen.

Na 2003 werkt Van Hoek vooral op doek of direct op de muur. Nog steeds staat het gedrag van mensen in zijn tekeningen en schilderijen centraal, maar Van Hoek concentreert zich nu vrijwel uitsluitend op jonge vrouwen. Vrouwen met prominente rondingen, die schaars gekleed gaan en zich exhibitionistisch gedragen. De meisjes zijn verleidelijk maar ogen ook verveeld en eenzaam. Van Hoek beeldt ze levensgroot af, in kleur en zwart-wit.