Object

Wie is de mooiste van het land

Instelling/bron: Museum Jan Cunen

'Wie is de mooiste van het land' is een curieuze, Salvador Dalí-achtige voorstelling, die ook wat kleurstelling betreft aan de schilderijen van de Spaanse surrealist doet denken. Kerstballen in een kale loofboom, een kastje, in een onmogelijk perspectief weergegeven, waarop een portret is geschilderd, mogelijk dat van de kunstenaar zelf. Hewald Jongenelis maakte, na het winnen van de Koninklijke Subsidie voor de Vrije Schilderkunst in 1987 verschillende schilderijen, maar ook tekeningen, gouaches en zeefdrukken van raadselachtige taferelen in een figuratieve stijl. De werken hebben suggestieve titels, die de raadsels van de voorstelling echter nooit oplossen. Zijn schilderijen zijn heel precies geschilderd en de verschillende elementen op het doek zijn vaak gefixeerd door de strenge compositorische regels van de gulden snede. Inspiratie voor zijn werk vond Jongenelis in zijn directe omgeving. Het uitzicht uit een raam, van zijn atelier, zijn huis of waar dan ook, was vaak het vertrekpunt van een werk. Uitzichten bieden perspectief en dat perspectief vertekende hij graag, op zo’n manier dat surrealistische voorstellingen ontstonden. Zelf noemde hij de vervreemdende manipulaties van de werkelijkheid 'spiegelingen' , waarmee hij verwees naar het werk van René Daniëls, een schilder die hij evenzeer bewonderde als Dalí.
Samen met Daniëls, Rob Scholte en Roland Sips vormde Jongenelis het tijdelijke collectief 'Spray Armee' dat een Nederlands antwoord wilde geven op de Amerikaanse graffiti. Zij gebruikten in die korte tijd uitsluitend spuitbussen. In 1993 ging Jongenelis samenwerken met zijn vrouw Sylvie Zijlmans en hij geniet sindsdien vooral bekendheid vanwege de projecten, vaak kunstwerken in de openbare ruimte en in publieke instellingen, die zij samen uitvoeren.