Object

Vogeltje in Hongarije

Instelling/bron: Museum Jan Cunen

Jan Roëde heeft een omvangrijk oeuvre aan schilderijen op zijn naam staan dat ruim een halve eeuw omspant. Hij is beïnvloed door het Surrealisme, door Cobra en door Haagse tijdgenoten als Wim Sinemus, Piet Ouborg en Jaap Nanninga. Zij maakten na de oorlog als eersten in Nederland abstracte schilderkunst. Roëde ontwikkelde echter al snel zijn eigen, wat naïve stijl, die een combinatie van abstract en figuratief is. Hij schilderde kleurrijke voorstellingen van eenvoudige mens- en dierfiguren op een niet-naturalistische manier. Zonder rekening te houden met dieptewerking of perspectief, zette hij figuren bijvoorbeeld schijnbaar lukraak door elkaar op het doek, zoals het geval is in 'Vogeltje in Hongarije'. Mensfiguurtjes, dieren en objecten zijn op kinderlijke wijze tegen een donkerblauwe achtergrond geschilderd. Het werk zou geïnspireerd zijn op een jeugdherinnering. Hij koos voor blauw omdat die kleur volgens hem de onbedorvenheid en oorspronkelijkheid van de jeugd uitdrukt.

Bij zijn eerste tentoonstelling in 1945 werd het werk van Roëde door een criticus afgedaan als dat van een zesjarig kind. Er volgde echter snel erkenning. In 1946 nam hij deel aan de spraakmakende tentoonstelling '12 Schilders' in het Stedelijk Museum in Amsterdam. In 1968 werd er in het Haags Gemeentemuseum een eerste overzichtstentoonstelling aan zijn werk gewijd.