Object

Baluster # 4

Instelling/bron: Museum Jan Cunen

De onnatuurlijk ogende foto's van Maurice Scheltens en Liesbeth Abbenes wekken de indruk met de computer te zijn gemaakt. In werkelijkheid zijn ze het resultaat van het nauwgezet arrangeren en in beeld brengen van objecten. Aan al hun series gaat een intensief voorbereidingsproces vooraf. Scheltens en Abbenes bouwen complete installaties om dat ene perfecte fotomoment te realiseren. Daarna wordt alles weer afgebroken. Vaak worden relatief goedkope materialen gebruikt, die op de foto's echter ogen als exclusieve producten.

De mogelijkheden die fotografie biedt om illusies te creëren, worden door hen intensief onderzocht en uitgebuit. De Baluster-serie is een voorbeeld van werk waarin dat op zeer verrassende wijze is gebeurd. 'Baluster #4' lijkt een foto te zijn van een rijk gedecoreerde antieke Delfts blauwe balustervaas. In werkelijkheid gaat het hier om een goedkope plastic kelk met een sterk weerspiegelend oppervlak. In hun studio bouwden ze een vierkante tent van gordijnen en tafellakens. De stoffen weerkaatsten op het plastic van de beker die in het midden van de tent was geplaatst. Zo lijkt het alsof de beker zelf is verfraaid met handgeschilderde bloemmotieven, terwijl het de weerspiegeling van goedkope industriële stoffen met veelgebruikte decoratieve patronen betreft.