Object

Work in progress

Instelling/bron: Museum Jan Cunen

Al tijdens zijn studietijd aan de kunstacademie in Den Bosch was Arjan van Arendonk gefascineerd door het aanbrengen van veranderingen in bestaande objecten en materialen. Hij gebruikte eerst voornamelijk foto's en behang, later ook textiel, zoals gordijnstoffen. Soms vormen dessins het uitgangspunt, dan weer het weefsel. Door verf en stiksels aan te brengen maakt Van Arendonk unica van deze massaal geproduceerde stoffen. De laatste jaren ligt minder nadruk op herhaling van motieven. Hoewel hij nog steeds op gedessineerd textiel werkt, is de ondergrond minder bepalend geworden en speelt de systematische ordening van de dessins een kleinere rol. Verf, borduursels en siliconengel, een voor Van Arendonk relatief nieuw materiaal, zijn nu sterker aanwezig.

'Work in progress' ontstond tijdens de tentoonstelling 'Left, right, up & down' in Museum Jan Cunen. Drie kunstenaars pleegden ingrepen op het werk van Van Arendonk. Jacqueline Kostermans schilderde in stippeltechniek een oog en gezicht, precies binnen de vormen van grote bloemenprints. Reinoud van Vught verbond de blauwtinten van bloemen met de papegaaien met vlekken van uitgelopen aquarelverf. Ook liet hij bloed druppelen op het linker gedeelte van het doek. Kunstenaar JCJ Vanderheyden bracht zwart-wit geblokte stroken aan, die voorstelling als het ware omkaderen. Ook voegde hij afbeeldingen toe van vogels van Picasso en Jeroen Bosch, als een herinterpretatie van de voorstelling. Arjan van Arendonk kwam na elke handeling zelf opnieuw in actie.