Collectie-item

Ecce Homo

Instelling/bron: Museum Krona

Na 1300 ontstaat er over heel Europa, onder religieuzen evenals onder leken, een spirituele beweging die zich sterk richt op het leven en lijden van Christus. De Piëta, de Man van Smarten en Christus op de Koude Steen zien het licht, Christus aan het kruis transformeert van een onaantastbare koning in een mens die lijdt. Dit beeld van Christus, de zoon van God die mens is geworden en voor ons heeft geleden, wordt haast tastbaar in de voorstelling van de 'Ecce Homo' (Zie de Mens), die teruggaat op het evangelie van Johannes, 19, 4-7.Op dit paneel wordt de met wonden overdekte Christus door zijn beulen en een priester op een bordes gebracht. Voor het bordes staat het volk dat hem uitjouwt. Onder het podium verschijnt het gelaat van de moordenaar Barnabas achter de tralies. Het werk is een nauwkeurige copie naar het origineel van Jeroen Bosch, dat zich tegenwoordig in het Städliches Kunstinstitut und Städtische Galerie Frankfurt bevindt. Opmerkelijk is het ontbreken van de inscripties 'Ecce Homo' en 'Crucifige eum' (kruisigt hem) op de kopie. Op de plaats van Barnabas achter de tralies stonden op het origineel oorspronkelijk twee donors afgebeeld. Het origineel wordt gedateerd ca. 1476 of later. De kopie is waarschijnlijk rond 1550 gemaakt voor de religieuzen van Koudewater. In 1713 werd het vanuit de abdij Mariënwater te Rosmalen overgebracht naar abdij Maria Refugie te Uden. Later, in 1875, werd het aangekocht door Victor de Stuers en Pierre Cuypers voor het in aanbouw zijnde Rijksmuseum. Na de oprichting van het MRK, in 1974, keerde het werk terug naar de abdij in de vorm van een langdurig bruikleen.