Collectie-item

Kelk en ablutievat van glas

Instelling/bron: Museum Krona

De kelk (gemerkt Copier) staat op een achthoekig basis met een nodus die overloopt in een rank, hoogopgaande verticale cuppa. Het ablutievat (gezamelijk merk De Wit / Copier) bestaat uit drie voetjes die een cuppa dragen die wordt afgesloten met een deksel waarop een gestileerd kruisje. Het ablutievat werd gebruikt voor vingerwassing bij communie-uitreiking buiten de mis. In 1927 maakte Andries Copier, de vaste vormgever van de Glasfabriek Leerdam, samen met de schilder Dom Gregorius de Wit O.S.B. (1892-1978) het ontwerp voor een collectie glaswerk, bestemd voor de eredienst Copier maakte het ontwerp voor een aantal beker- en altaarvazen, ampulvazen, karaffen, een godslampje, een hostiebakje en een ablutievat met een deksel. De Wit verzorgde het ontwerp voor de belettering, die in een randschrift op de kragen van de verschillende vazen werd aangebracht. Deze belettering werd in veel gevallen opgevuld met bladgoud. Het glaswerk werd op de fabriek uitgevoerd in verschillende kleuren; onder meer paars, grijsviolet, Annagroen, lichtblauw en kobaltblauw. De serie kan als een opmaat gezien worden voor de zuiver geometrische vazenserie uit 1928. Aan de collectie werd later nog een wijwaterbakje toegevoegd, naar ontwerp van de Utrechtse beeldhouwer en edelsmid Wim Harzing (1898-1978). Het wijwaterbakje werd uitgevoerd in geperst Annagroen glas. De Liturgische collectie werd publicitair breed uitgemeten. De introductie van de collectie werd ondersteund met de uitgave van een folder, talloze advertenties en zogenoemde etalagekaarten, allen naar ontwerp van Copier. In 1928, ten tijde van het vijftig jarig bestaan van de glasfabriek Leerdam, werd de collectie tevens nadrukkelijk meegenomen in de algehele publiciteit. De collectie werd vermoedelijk gepresenteerd op de jaarbeurs van Utrecht en te koop aangeboden in diverse speciaalzaken voor religieuze artikelen, zoals de winkel van Weduwe J.R. van Rossum in Utrecht. Na twee jaar bleek de poging van de Glasfabriek Leerdam echter grotendeels mislukt. De belangstelling was zelfs zo gering, dat de fabriek begin jaren dertig besloot om alle bloemvazen, godslampen, kannetjes e.d. maar weer uit de handel te nemen. Vermoedelijk zijn niet meer dan enkele tientallen monstercollecties aan het einde van de jaren twintig geproduceerd. Het Nationaal Glasmuseum Leerdam bezit een vrij volledige collectie. Het MRK kreeg in 2009 een kelk en ablutievat geschonken . (info mede gebaseerd op: J. Meihuizen, 'Religieus Glaswerk uit Leerdam', Nationaal Glasmuseum Leerdam, 2005)