Object

Barbara

Instelling/bron: Museum Krona

In de vijftiende eeuw behoorde Barbara, tezamen met de H. Catharina, haar natuurlijke tegenhangster, tot de populairste vrouwelijke heiligen. Stonden zij in elkaars omgeving dan vertegenwoordige Barbara het 'vita activa', Catharina, mede vanwege haar geleerd karakter, het 'vita contemplativa'. Deze populariteit van Barbara gold ook voor het noordelijk deel van het hertogdom Brabant. Zo verscheen rond 1460 in de dubbelabij 'Marienwater' te Koudewater een handschrift dat geheel aan Barbara was gewijd. Momenteel bevindt dit belangrijke manuscript zich in de Koninklijke bibliotheek te 's-Gravenhage. Mede doordat het beeld zijn voetstuk moet ontberen, maakt het een wat logge indruk en mist het schijnbaar de vanzelfsprekende, losse dieptewerking die de meester van Soeterbeeck aan zijn sculpturen weet mee te geven. Bij nadere beschouwing vallen echter de overeenkomsten op. De opbouw van de plooien van de opgehouden mantel, het onderkleed dat met een rand wordt afgezet, de dubbele band met rosetachtige gespen, die de mantel op borsthoogte bijeen houden verwijzen allen naar de Meester van Soeterbeeck. Ook de koppartij bevat voldoende aanwijzingen om hierin de hand van een directe leerling te zien. De naar voren neigende ovaalvormige koppartij vertoont veel details typerend voor de meester. Diepe oogkassen met bolle ogen en een zwaar bovenlid, de scherp gesneden neus boven, een fijne mond waarvan de onderlip iets naar voren komt. Het beeld dat, in tegenstelling tot de meeste beelden uit het Soeterbeeck-milieu niet uit noten- maar uit eikenhout is gesneden, is aan de achterzijde grotendeels uitgehold en nauwelijks bewerkt.