Collectie-item

Maria Immaculata

Instelling/bron: Museum Krona

Maria Immaculata, Maria die staande op wereldbol met de maansikkel als een tweede Eva het kwaad onder haar voeten in de vorm van een slang vertrapt, is een bekend motief in de zeventiende eeuw. Bijzonder aan dit werk is het materiaal, ivoor, de hoogte en de kwaliteit. Op kleine details na is het beeld uitzonderlijk gaaf. De fraaie uitwerking van het uitwaaierende gewaad, de rond de maansikkel kronkelende slang met de appel in zijn bek en de zwevende engelenkopjes op de wolken getuigen van grote vaardigheid van de meester, waarvan met reden kan worden aangenomen dat het Mattheus van Beveren (Antwerpen 1630-Brussel 1690) is. Aan Van Beveren wordt een soortgelijk ivoren beeld toegeschreven, dat deel uitmaakt van de collectie van het Rijksmuseum in Amsterdam. De ivoren Maria van het Rijksmuseum is iets hoger, de uitvoering net iets afwijkend. De Amsterdamse Maria maakt een meer ingetogen, classicistische indruk terwijl de Udense Maria een schoolvoorbeeld is van de elegante barok uit Antwerpen. In Antwerpen was later, in de 18e eeuw ook Walter Pompe actief. Het werk van Van Beveren was voor de in het Brabantse Lith geboren Pompe een inspiratiebron. Dankzij de Maria Immaculata van Van Beveren komt het werk van Walter Pompe in het MRK in een bredere historische en artistieke context te staan.