Collectie-item

De zevende dag

Instelling/bron: Museum Krona

Liefst drie bij twee meter meet dit schilderij, getiteld De Zevende Dag. De zevende dag is de zevende dag van de Schepping, de dag dat God rust van al zijn werk. Is die man op dit schilderij dan God? Echt het type van de oude, wijze grijze man is het niet. Hier staat een worstelaar, gehuld in een broekje met fel gele strepen, met tatoeages op zijn armen. Voorovergebogen kijkt hij naar een beeldscherm waarop een dvd wordt vertoond. De 'God' ziet een kamer waarin een figuur, slechts gekleed in onderbroek en laklaarzen, het hoofd verborgen achter een apenmasker, een partijtje patience met erotische kaarten probeert te spelen. Hij probeert de kaarten keurig in zeven rijen te ordenen, maar het spelen wil maar niet lukken. De Arnhemse kunstenaar Rinke Nijburg, de maker van dit wonderlijke ensemble, geeft een raadselachtig commentaar op de schepping en de evolutie. Zo is het niet duidelijk welke God hier optreedt. Is dit de kwade god, de bijbelse Demiurg, herkenbaar aan de symbolen van het kwaad, de tatoeages van vuurspuwende draken op zijn armen? En wie is de figuur achter het apenmasker? De mens misschien, geschapen naar het evenbeeld van God, maar niet in staat de schepping van God een goede richting te geven. Is dit een visie op de toekomst of terugblik in het verleden? Voor Rinke Nijburg is ons vertrouwde wereldbeeld verstoord. Geloof en wetenschap sluiten elkaar uit, denken vanuit gescheiden wereldbeelden. God en mens hebben moeite elkaar te vinden, zij zijn verweesd, (de laatste lijkt zichzelf te vervelen en de tijd te doden met patience). In 'De Zevende Dag' lijken zij een spelletje met elkaar te spelen. Op ironische wijze worden het geloof in de schepping en de evolutieleer tegen elkaar uitgespeeld.