Object

Rivierlandschap met windmolen en figuren in een roeiboot

Instelling/bron: Museum Jan Cunen

Andreas Schelfhout staat bekend om zijn romantische landschappen. Hij was een van de kunstenaars die zich liet inspireren door de erfenis van hun roemrijke voorgangers uit de zeventiende eeuw. Landschapschilders als Koekkoek en Schelfhout streefden echter geen natuurgetrouwe weergave van een bepaalde plek na, maar ensceneerden hun landschappen uit verschillende getekende voorstudies. In de openlucht gemaakte tekeningen werden samengevoegd tot een 'bevallige leugen', aldus Schelfhouts tijdgenoot B.C. Koekkoek. Ze probeerden door het landschap te idealiseren de zeventiende-eeuwse schilderkunst te evenaren of te verbeteren.

De studie 'Rivierlandschap met windmolen en figuren in een roeiboot' maakte Schelfhout hoogstwaarschijnlijk 'naar het leven', in de buitenlucht. Ondanks het schetsmatige karakter is de voorstelling zeer dynamisch. De bladeren van de boom lijken te ritselen en het zeil van de boot bolt door de wind. In de sloep links in de voorgrond zijn drie mannen druk in de weer om aan te meren: twee van hen houden de boot in evenwicht met hun riemen, een derde biedt met zijn hele lichaam tegenwicht terwijl hij de lijn aantrekt.