Object

Rode honden die de beeltenis van Thomas Mann en zijn vrouw bespotten

Instelling/bron: Museum Jan Cunen

Paul Klemann legt al sinds midden jaren tachtig zijn dromen vast in tekeningen. Al vanaf de Romantiek laten kunstenaars zich inspireren door dromen. Deze ontwikkeling culmineerde in het surrealisme, waarin het onderbewuste en de droom centraal stonden. Ook Paul Klemann vindt dromen fascinerend. Ze weerspiegelen voor hem het diepste van het wezen. Om zijn dromen beter te kunnen onthouden zet Klemann 's nachts een aantal keer de wekker. 's Morgens schrijft hij op wat hij heeft gedroomd en naar aanleiding daarvan maakt hij schetsen. Een van deze beelden werkt hij vervolgens uit.

De dromen leveren geen kant-en-klaar beeld op dat alleen maar nagetekend hoeft te worden. Als een regisseur bepaalt Klemann welke actie wordt getoond, welke figuren voorkomen en in welke omgeving het tafereel plaatsvindt. Daarnaast hanteert hij stijlmiddelen die het droomachtige karakter versterken, zoals een vertekend perspectief. Ook speelt hij met schaal door figuren bijvoorbeeld extreem klein weer te geven in de ruimte. Klemann is zelf niet geïnteresseerd in de duiding van zijn werk. Hij heeft met zijn droomtekeningen juist een systeem gecreëerd waar de wetten van de logica en rede geen vat op hebben.

Bekijk hieronder het filmpje dat Paul Klemann maakte voor MJCTV. MJCTV is een meerjarig project waarbij hedendaagse kunstenaars in samenwerking met een professionele filmmaker een kort filmpje maken bij hun werk in de collectie van Museum Jan Cunen. Dit biedt een uniek inzicht in de fascinaties en verbeelding van de kunstenaars en de totstandkoming van hun kunstwerken. Meer informatie over dit project vindt u op de website van Museum Jan Cunen.