Werken in het Geldropse Nat. Lab

N.V. De Wit: Overzicht voorgevel en rechter zijgevel, voormalig wollendekenfabriek

Overzicht van de voorgevel en rechter zijgevel van voormalig wollendekenfabriek De Wit. (Foto: IJsbrand Heins, 13 maart 1997, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Henk Hagenbeuk vertelde in 2020 aan Hans Hoekstra over het werken in het Philips Natuurkundig Laboratorium (Nat. Lab), dat gevestigd was in de voormalige wollendekenfabriek De Wit. Hans schreef hierover het onderstaande verhaal.

“Henk Hagenbeuk werkte een aantal jaren als afdelingschef elektronica in het Nat. Lab in de voormalige Wollendekenfabriek in Geldrop. Hij werkte hier van 1974 tot 1981, toen hij weer tot zijn pensioen ging werken in het moederlab in Eindhoven.

In Geldrop is volgens Hagenbeuk een serieuze studie gedaan om een monorailsysteem te ontwikkelen, in samenwerking met DAF. Het bleef echter bij een studie.

Sinds 1975 werd gewerkt aan het OBUS-project: de Oproepbare BUS. Deze was te bestellen via de telefoon, vergelijkbaar met een taxi. Enkele jaren later ging dit project over in het Carin-project (Car Information en Navigation). In 1992 werd dit autonavigatie-systeem in Duitsland geïntroduceerd en later onder de naam VDO-Dayton op de markt gebracht. In 2007 werd dit systeem overgenomen door het Amsterdamse bedrijf TomTom.

Hagenbeuk was jarenlang voorzitter van De Pot, organisator van binnen het Nat. Lab. Geldrop gevierde feestjes en jubilea. Ook was hij betrokken bij de Sinterklaas-viering, kegelavonden en fietstochten van het personeel.

Volgens Hagenbeuk werd het Nat. Lab. in 1991 overgehuisd van Geldrop naar Waalre.”