Brabants design

Gulden (foto: Marion Golsteijn)

De opdruk van koningin Beatrix op de gulden, ontworpen door de Brabander Bruno Ninaber van Eyben. (Foto: Marion Golsteijn, 2011, Wikimedia Commons)

Industriële vormgeving heet tegenwoordig design. Eindhoven mag zich met de Dutch Design Week en de Design Academy de hoofdstad daarvan noemen.

Waarom deze vorm van kunstnijverheid vooral in Eindhoven tot bloei is gekomen, ligt voor de hand. Bij Philips, de grootste industriële onderneming van Nederland, werd aan de vormgeving van de producten veel aandacht besteed. Een van de Nederlandse pioniers op het gebied van vormgeving, Louis Kalff (1897-1976), gaf na de oorlog jarenlang leiding aan ARTO, de afdeling artistieke ontwerpen van Philips. Kalff stond in 1947 ook aan de wieg van de Academie voor Industriële Vormgeving, die vijftig jaar later werd omgedoopt tot Design Academy.

De lijst van afgestudeerden van de Design Academy bevat illustere namen. Brabant heeft zodoende een reputatie op het gebied van design, maar de mogelijk meest gezaghebbende van de Brabantse vormgevers volgde zijn opleiding niet in Eindhoven. Dit was Bruno Ninaber van Eyben (1950), geboren in Boxtel. Hij studeerde aan de kunstacademie in Maastricht en kan zich erop beroepen dat werkelijk iedereen met zijn ontwerp in aanraking is gekomen. Bruno Ninaber van Eyben ontwierp de Nederlandse munten met de beeltenis van Beatrix. In 1982 gingen de door hem ontworpen guldens en overige munten in productie en vanaf 2002 de euromunten.  

 

Bronnen

Van Oudheusden, J., Erfgoed van de Brabanders. Verleden met een toekomst, ‘s-Hertogenbosch, 2014.

 

Dit artikel is een bewerking van een tekst uit J. Van Oudheusden, Erfgoed van de Brabanders. Verleden met een toekomst, ‘s-Hertogenbosch, 2014, 285.