De schilderskolonie in Heeze

Een schilderij van Heeze door Willem G. F. Janssen gemaakt in het begin van de twintigste eeuw. (Bron: Privécollectie)

Een schilderij van Heeze door Willem G. F. Janssen gemaakt in het begin van de twintigste eeuw. (Bron: Privécollectie)

Het Brabantse land heeft vele kunstenaars geïnspireerd.

Ongerepte natuur en een boerenleven dat niet leek aangeraakt door ontwikkeling en modernisering. Voor kunstschilders die bij voorkeur in de openlucht werkten, in de traditie van de 'School van Barbizon', was dat een aanlokkelijke gedachte. Aan het eind van de negentiende eeuw vond Paul Gabriël (1828-1903), schilder van de 'Haagse School' dit romantische ideaal in het dorp Heeze.

Gabriël wist ook andere kunstenaars er warm voor te krijgen ook hier te gaan werken. Tot in de jaren dertig trok Heeze tientallen schilders aan, onder wie Johannes Akkeringa, Roland Lareij, Jan Sluiters, Willem de Zwart en ook Willem G.F. Janssen die een gezicht op de buurtschap De Rul schilderde. Het interieur van Hotel Van Dijk in Heeze hing vol met doeken, die vaak door de eigenaar geaccepteerd waren als betaling voor openstaande rekeningen.

 

Bronnen

Van Oudheusden, J., Erfgoed van de Brabanders. Verleden met een toekomst, ‘s-Hertogenbosch, 2014.

De Mooij, C. en Trappeniers, M. (red.), De Muze als Motor, Beeldende kunst en de ontwikkeling van het moderne Brabant I, 1796-1940, ’s-Hertogenbosch, 1996.

 

Dit artikel is een bewerking van een tekst uit J. Van Oudheusden, Erfgoed van de Brabanders. Verleden met een toekomst, ‘s-Hertogenbosch, 2014, 227.