Collectie-item

Vaas 402 AA

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

kokervormige vaas, buitenkant bruin geglazuurd, binnenkant wit geglazuurd Kokervormige vaas die aan de buitenkant bruin is geglazuurd en aan de binnenzijde wit. De vaas is van een functionele eenvoud en kwam tot stand in een periode dat rechte strakke vormen de trend waren. Zweitse Landsheer (Amsterdam, 1928) was een leerling van Hendrik Willem de Vries aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs in Amsterdam, waar hij keramiek studeerde. In 1952 komt hij in dienst bij Goedewagen in Gouda. Hij zal er tot ver na 1958, wanneer hij deze keramiekfabriek verlaat, het gezicht van het gebruiksaardewerk bepalen. Kenmerkend voor deze periode is de toepassing van pasteltinten binnen de gebruikskeramiek. Goedewagen combineert deze vooral met zwart en wit. Met name Landsheers op de Triennale in Milaan bekroonde stapelbare servies Maestro uit 1956 was zeer succesvol. Het droeg tevens de goedkeuring weg van de in die tijd invloedrijke Stichting Goed Wonen. De eigentijdse strakke vormgeving en de ovenvaste kwaliteit maakten Landsheers ontwerpen spoedig tot klassiekers. De ontwerper deelde de opvatting van de Bauhaus kunstenaars dat de vormgeving niet alleen de schoonheid maar ook de functionaliteit moest dienen. In 1958 wordt Landsheer algemeen en artistiek directeur van de pottenbakkerij Cor Unum in 's-Hertogenbosch. In bijna dertig jaar bouwde hij deze sociale werkplaats uit tot een gerespecteerde productiemaatschappij van industrieel vervaardigde serviezen en luxe gebruiksaardewerk. Met name de zogenaamde combineer keramiek, waarbij onderdelen los verkrijgbaar en te combineren waren, was in trek. Hij raakte in deze periode daarnaast als docent aan de Academie voor Kunst en Vormgeving in 's-Hertogenbosch verbonden. In 1991 gaat Zweitse Landsheer schilderen.