Collectie-item

Yantra

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

vaas met geometrische vorm, rood geglazuurd De objecten van Ettore Sottsass blinken uit door de onvoorspelbaarheid en soms ongebruikelijke herhaling van vormen en patronen. Hierdoor krijgen de ontwerpen een opvallende speelsheid die even robuust als vergankelijk ogend uit kan pakken. Eind jaren zestig van de vorige eeuw wordt dit zichtbaar in zijn serie Yantra. Hier maakt deze roodgeglazuurde vaas, met de opvallende geometrische herhaling en het architecturale aanzicht, deel van uit. De Italiaanse architect, designer, en theoreticus Ettore Sottsass (1917) heeft altijd een vernieuwende blik gehad. In de twintig jaar die hij, na zijn afzwaaien uit militaire dienst, voor typemachinefabrikant Olivetti werkt, komt hij met zeer ongewone ontwerpen. In 1947 opent hij daarnaast zijn eigen architectenbureau. Zijn ideeën staan ver af van het rationalisme en de modernisten. In de jaren zeventig en tachtig is hij een belangrijk vertegenwoordiger van het Italiaanse 'Il Nuovo Design'. In 1981 is hij een van de oprichters van het postmodernistische Memphis, een groep designers die met radicale ontwerpen, felle kleuren en materialen als laminaat, het klassieke onderscheid tussen 'hoge' en 'lage' cultuur wil doorbreken. Baanbrekend meubilair en 'bevrijdende' gebruiksvoorwerpen zijn het resultaat. Voor Sottsass is daarbij de maximale uitdrukkingskracht van voorwerpen en objecten veel belangrijker dan standaardisering, massaproductie en consumentisme. Sottsass houdt ook van klei. Het is voor hem de oerdrager van cultuur. Sinds 1956 heeft de ontwerper honderden keramische stukken ontworpen, soms door hemzelf vervaardigd, meestal uitgevoerd door derden op basis van zijn prototypes. Een reis naar India, een ernstige nierziekte en een daaropvolgende spirituele verdieping inspireren hem tot series als 'Darkness', 'Yantras', 'Indian Memory' en 'Tantra Ceramics'. Met zijn keramische projecten wijst hij op algemene esthetische en filosofische waarden, die volgens hem in iedere cultuur aanwezig zijn. Hij gebruikt daarvoor de meest gangbare soorten klei en glazuren en komt, ook in zijn keramisch werk, tot een hedendaagse en vernieuwende beeldtaal.