Collectie-item

Camomilla

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

fruitschaal, bedekt met geel glazuur, ruw (niet uitgesmolten) Porseleinen fruitschaal met een ruw geel glazuur, waarbij een kroonachtige vorm de rand van de schaal vormt. De schaal, Camomilla genaamd, maakt deel uit van de serie Indian Memory en is door Ettore Sottsass in een beperkte editie op de markt gebracht. De Italiaanse architect, designer, en theoreticus Ettore Sottsass (1917) heeft altijd een vernieuwende blik gehad. In de twintig jaar die hij, na zijn afzwaaien uit militaire dienst, voor typemachinefabrikant Olivetti werkt, komt hij met zeer ongewone ontwerpen. In 1947 opent hij daarnaast zijn eigen architectenbureau. Zijn ideeën staan ver af van het rationalisme en de modernisten. In de jaren zeventig en tachtig is hij een belangrijk vertegenwoordiger van het Italiaanse "Il Nuovo Design" In 1981 is hij een van de oprichters van het postmodernistische Memphis, een groep designers die met radicale ontwerpen, felle kleuren en materialen als laminaat, het klassieke onderscheid tussen hoge en lage cultuur wil doorbreken. Baanbrekend meubilair en "bevrijdende" gebruiksvoorwerpen zijn het resultaat. Voor Sottsass is daarbij de maximale uitdrukkingskracht van voorwerpen en objecten veel belangrijker dan standaardisering, massaproductie en consumentisme. Sottsass houdt ook van klei. Het is voor hem de oerdrager van cultuur. Sinds 1956 heeft de ontwerper honderden keramische stukken ontworpen, soms door hemzelf vervaardigd, meestal uitgevoerd door derden op basis van zijn prototypes. Een reis naar India, een ernstige nierziekte en een daaropvolgende spirituele verdieping inspireren hem tot series als "Darkness", "Yantras", "Indian Memory"en "Tantra Ceramics". Met zijn keramische projecten wijst hij op algemene esthetische en filosofische waarden, die volgens hem in iedere cultuur aanwezig zijn. Hij gebruikt daarvoor de meest gangbare soorten klei en glazuren en komt, ook in zijn keramisch werk, tot een hedendaagse en vernieuwende beeldtaal.