Collectie-item

zonder titel

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

vaas, glazuren bi. en bu.: glanzend transparant decoratie bi. en bu.: blauwe horizontale lijndec. Transparant geglazuurde vaas, waarbij twee gelijkvormige welvende delen aan beide uiteinden bij elkaar komen, zodat een gesloten vorm ontstaat. De vaas heeft een subtiele decoratie van twee horizontale lijnen in blauw pigment gekregen, die de suggestie van beweging in het object versterkt. De Oostenrijker Kurt Spurey ontwerpt deze vaas in 1978, tijdens zijn verblijf aan het Keramisch Werkcentrum in Heusden, tegenwoordig het Europees Keramisch Werkcentrum in 's-Hertogenbosch. Kurt Spurey (1941, Mariazell) studeert oorspronkelijk af in de technologie. Zijn interesse in de keramiek brengt hem ertoe van 1970-1978 het internationale keramieksymposium in Gmunden te leiden. Daarnaast doceert hij aan verschillende academies in onder andere Australië, Duitsland, Nederland en de Verenigde Staten. In 1971 vestigt hij zich samen met keramiste Gerda Gruber, zijn partner, in een eigen studio in Wenen, waar hij onafhankelijke werk produceert in porselein. Hij houdt van puur porselein en verwerkt het dan ook vooral met een transparant glazuur of als biscuit. Als hij al kleur gebruikt is het om door hem veel gebruikte schaduwwerking enigszins te versterken. Spurey maakt vaak gebruik van gipsmallen om zijn porseleinen objecten vorm te geven, zoals zijn serie "Köpfe", die aan de buitenkant meestal een stereometrische eenvoud tonen, maar aan de binnenkant een meer ingewikkelde en onthullende structuur laten zien. Kogelvorm en lijnen vormen daarbij regelmatig het vertrekpunt, waarbij thema's als versmelting en scheiding aangeraakt worden. In zijn serie Touch gaat hij omgekeerd te werk en slaat hij met zijn hand een vorm, een spoor, in de nog weke kleimassa en veroorzaakt zo een veel meer aan de buitenkant zichtbare emotie. De kunstenaar werkt daarnaast ook op canvas en in 1988 begint hij te beeldhouwen in beton en terracotta. Het werk van Spurey, die zich als een constructionist ontpopt, wordt met de jaren meer verstild en sober in uitstraling.