Collectie-item

Indian Memory

Instelling/bron: Design Museum Den Bosch

theepot met deksel, binnenkant mat wit en buitenkant mat turkoois geglazuurd In 1972 ontwerpt Ettore Sottsass een reeks theepotten in zijn serie Indian Memory, die in een beperkte editie op de markt komt. De theepotten lijken in eerste instantie meer object dan gebruiksvoorwerp en hebben zeer karakteristieke geometrische en architecturale kenmerken. Theepot Basilico is een stapeling van kleiner wordende gelijkvormige elementen, die samen een monumentaal ogende constructie vormen. De Italiaanse architect, designer, en theoreticus Ettore Sottsass (1917) heeft altijd een vernieuwende blik gehad. In de twintig jaar die hij, na zijn afzwaaien uit militaire dienst, voor typemachinefabrikant Olivetti werkt, komt hij met zeer ongewone ontwerpen. In 1947 opent hij daarnaast zijn eigen architectenbureau. Zijn ideeën staan ver af van het rationalisme en de modernisten. In de jaren zeventig en tachtig is hij een belangrijk vertegenwoordiger van het Italiaanse "Il Nuovo Design" In 1981 is hij een van de oprichters van het postmodernistische Memphis, een groep designers die met radicale ontwerpen, felle kleuren en materialen als laminaat, het klassieke onderscheid tussen hoge en lage cultuur wil doorbreken. Baanbrekend meubilair en "bevrijdende" gebruiksvoorwerpen zijn het resultaat. Voor Sottsass is daarbij de maximale uitdrukkingskracht van voorwerpen en objecten veel belangrijker dan standaardisering, massaproductie en consumentisme. Sottsass houdt ook van klei. Het is voor hem de oerdrager van cultuur. Sinds 1956 heeft de ontwerper honderden keramische stukken ontworpen, soms door hemzelf vervaardigd, meestal uitgevoerd door derden op basis van zijn prototypes. Een reis naar India, een ernstige nierziekte en een daaropvolgende spirituele verdieping inspireren hem tot series als "Darkness", "Yantras", "Indian Memory"en "Tantra Ceramics". Met zijn keramische projecten wijst hij op algemene esthetische en filosofische waarden, die volgens hem in iedere cultuur aanwezig zijn. Hij gebruikt daarvoor de meest gangbare soorten klei en glazuren en komt, ook in zijn keramisch werk, tot een hedendaagse en vernieuwende beeldtaal.